Kiedy pojawi się pomysł na wykorzystanie pieniędzy z budżetu obywatelskiego, najtrudniej ustalić, do kogo należy teren i jak oszacować koszt przedsięwzięcia. W rozwiązaniu tych problemów pomogą teraz miejscy urzędnicy i narzędzia internetowe. Podpowiedzą też, jak zdobyć podpisy pod listami poparcia.
Rozpoczęła się jubileuszowa, 10. edycja budżetu obywatelskiego. Na realizację pomysłów mieszkańców stołeczny Ratusz wyłoży ponad 100 mln zł. Projekty można zgłaszać do 25 stycznia. Najprościej i najszybciej – przez stronę internetową bo.um.warszawa.pl(otwiera się w nowej karcie) .
Często idąc do pracy, szkoły albo spacerując wpadamy na pomysł, jak sprawić, by nasza okolica była lepsza. Budżet obywatelski pozwala przekuć te pomysły w działanie. Pomysł, a w zasadzie projekt, może zgłosić każdy. To też okazja do poznania sąsiadów i wspólnego działania na rzecz podniesienia komfortu życia w stolicy. To prostsze niż się wydaje – zachęca dyrektorka koordynatorka ds. przedsiębiorczości i dialogu społecznego Karolina Zdrodowska.
Jak się do tego zabrać? Prześledźmy sprawę na przykładzie dwóch potencjalnych projektów – jeden to dwa plenerowe stoły do ping ponga w osiedlowym parku, drugi ławeczka z postacią z serialu „Alternatywy 4” nieopodal miejsca, gdzie kręcono kultowy serial.
Czyj to teren?
Autorzy projektów mają najczęściej trzy problemy. Pierwszy to określenie, do kogo należy teren, na którym miałby powstać projekt. Projekty mogą być realizowane tylko na terenach należących do Warszawy, o ile nie zostały komuś wynajęte lub na takich, które wprawdzie nie należą do Miasta, ale Warszawa nimi zarządza.
Najprościej sprawdzić to na miejskiej stronie własności gruntów(otwiera się w nowej karcie) . Jeśli wybrany teren jest oznaczony na żółto, to znaczy, że należy do miasta i nie został oddany w użytkowanie wieczyste. Czyli projekt (raczej – o ile nie ma innych przesłanek wykluczających to miejsce) można tam realizować.
Na czerwono zaznaczone są tereny stanowiące własność Skarbu Państwa. Ale część z nich została oddana pod opiekę miastu, co umożliwia realizację projektów – musi to jednak dokładnie sprawdzić miejski urzędnik. Na mapie są jeszcze tereny zakreskowane – oddane komuś w użytkowanie wieczyste. To (raczej) wyklucza realizację projektu w tym miejscu.
Więcej na ten temat można znaleźć w osobnym poradniku na stronie budżetu obywatelskiego(otwiera się w nowej karcie) .
Szczęśliwie obie lokalizacje wybrane do potencjalnych projektów są na mapie żółte.
Ile to kosztuje?
Drugi problem, przed którym stają autorzy projektów, to określenie ich kosztów.
Tutaj najlepszym rozwiązaniem będzie kontakt z koordynatorami budżetu obywatelskiego. Pełna lista koordynatorów – zarówno w dzielnicach, jak i w jednostkach miejskich – znajduje się w internecie(otwiera się w nowej karcie).
Urzędnicy znający koszt podobnych projektów potrafią od ręki oszacować, jakie sumy powinniśmy wpisać. Dwa stoły do ping ponga (z tworzącymi odpowiednie podłoże płytami chodnikowymi) koordynatorka w dzielnicy ocenia na 20 tys. zł. Ławeczka razem z zaprojektowaniem i wykonaniem mini-posągu to 15 tys. zł.
Można też samemu określić koszt projektów na stronie ile kosztuje miasto(otwiera się w nowej karcie). Są na niej oszacowane w widełkach najpopularniejsze typy projektów z podziałem zieleń, sport i rekreację, kulturę i edukację, infrastrukturę drogową, rowerową, małą architekturę itp. A jeśli te sumy będą nie do końca trafione – urzędnicy poprawią je na etapie weryfikacji projektów (już po ich złożeniu).
Jak zebrać podpisy?
Do zgłaszanego wniosku trzeba dołączyć jeszcze listy poparcia. Dla projektów dzielnicowych – 20 mieszkanek/mieszkańców dzielnicy. Dla projektów ogólnomiejskich – 40 mieszkanek/mieszkańców Warszawy. I to jest problem numer trzy.
Poradnik na miejskiej stronie budżetu obywatelskiego(otwiera się w nowej karcie) podpowiada trzy najlepsze sposoby na zebranie podpisów:
- poprosić o wsparcie w grupach lokalnych w portalach społecznościowych,
- poprosić znajomych,
- wywiesić ogłoszenie na klatce schodowej.
Lista musi zawierać imię i nazwisko osoby popierającej, jej adres zamieszkania oraz podpis. Najprościej, jeśli będzie to podpis własnoręczny – i spotkanie „w realu”. Ale można również uzyskać wsparcie przed internet. Osoba wspierająca może udzielić wsparcia dla projektu podpisem elektronicznym, autor projektu dopisuje wtedy jej dane do listy oraz dołącza plik .xml z elektronicznym podpisem.
Merytoryczne wsparcie urzędników można też uzyskać podczas maratonów pisania projektów. Odbywają się one w wielu dzielnicach, konkretne terminy najlepiej sprawdzić na stronie dzielnicy, której dotyczy nasz projekt. Taki maraton to też świetna okazja do uzyskania podpisów popierających projekt – od autorów innych projektów.
Jak złożyć projekt?
Projekty można zgłaszać do 25 stycznia (środa). Można to zrobić przez internet – na stronie bo.um.warszawa.pl(otwiera się w nowej karcie) . Założenie konta i opisanie pomysłu zajmuje kilkanaście minut.
Można też dostarczyć formularz do urzędu – osobiście bądź listownie (ale dokument musi dotrzeć do urzędu najpóźniej 25 stycznia – decyduje data wpływu, nie data wysłania). Projekty dzielnicowe składa się w urzędach dzielnic, a projekty ogólnomiejskie w Centrum Komunikacji Społecznej, ul. Kruczkowskiego 2, 00-412 Warszawa. Formularz zgłoszeniowy można otrzymać w urzędzie lub wydrukować z miejskiej strony budżetu obywatelskiego(otwiera się w nowej karcie).
Harmonogram Budżetu obywatelskiego na rok 2024
- Zgłaszanie: od 1 grudnia 2022 do 25 stycznia 2023
- Ocena możliwości realizacji zgłoszonych pomysłów: od 26 stycznia do 31 maja 2023
- Głosowanie: od 15 czerwca do 30 czerwca 2023
- Wyniki: od 1 lipca do 13 lipca 2023
- Realizacje: od 2024